Deutschland – Finanz- und Versicherungsdienstleistungen – 81305618-Renforcer la DGI sur la gestion des risques internes, l"exactitude des déclarations et la fiscalité sensible au genre

165119-2024 - Wettbewerb
Deutschland – Finanz- und Versicherungsdienstleistungen – 81305618-Renforcer la DGI sur la gestion des risques internes, l"exactitude des déclarations et la fiscalité sensible au genre
OJ S 56/2024 19/03/2024
Auftrags- oder Konzessionsbekanntmachung – Standardregelung
Dienstleistungen
1. Beschaffer
1.1.
Beschaffer
Offizielle Bezeichnung: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
Rechtsform des Erwerbers: Von einer zentralen Regierungsbehörde kontrolliertes öffentliches Unternehmen
Tätigkeit des öffentlichen Auftraggebers: Allgemeine öffentliche Verwaltung
2. Verfahren
2.1.
Verfahren
Titel: 81305618-Renforcer la DGI sur la gestion des risques internes, l"exactitude des déclarations et la fiscalité sensible au genre
Beschreibung: Funded by the German Federal Ministry for Economic Development and Cooperation (BMZ) and the European Union, the project "Support to the reform of public finances to achieve the SDGs and mobilize public revenues (ReFORME)" aims to implement budget cycles at national and communal levels in line with the principles of good financial governance. The Technical Cooperation project pursues a multi-level approach. Ministries will be strengthened in macroeconomic and budget planning, and in domestic revenue mobilization, to execute their budgets transparently and in line with the rules of the West African Economic and Monetary Union and the Agenda 2030. Up to 12 municipalities receive advice on how to plan and execute their budgets transparently, increase their revenues and use them to meet the needs of the population and the private sector. This contract relates to one of several Action Areas of the ReFORME project: Action Area 2 "Domestic Revenue Mobilization". The objective of the project in this Action Area is to improve the performance of tax administration at national and local levels. The remaining Action Areas of the project focus on budget management, transparency and accountability, and public investment. The contractor will support the Directorate General of Taxation (Direction Générale des Impôts, DGI) of the Ministry of the Economy and of Finance in building the capacity of its executives in areas related to tax administration, such as effective management of internal risks (operational or human capital-related), accuracy of reporting in declarations, gender-sensitive tax policy, and international taxation with a high impact on improving the DGI's performance. These could include mastering the standards for the automated exchange of information, appropriating the tax challenges raised by the digitalisation of the economy, strengthening the mechanism for steering and managing tax audits, etc.
Kennung des Verfahrens: d6557a9b-4343-4e80-be21-312dd62b0b4a
Interne Kennung: 81305618
Verfahrensart: Verhandlungsverfahren mit vorheriger Veröffentlichung eines Aufrufs zum Wettbewerb/Verhandlungsverfahren
Das Verfahren wird beschleunigt: nein
2.1.1.
Zweck
Art des Auftrags: Dienstleistungen
Haupteinstufung (cpv): 66000000 Finanz- und Versicherungsdienstleistungen
2.1.2.
Erfüllungsort
Stadt: Benin
Postleitzahl: 00000
Land: Benin
Ort im betreffenden Land
2.1.4.
Allgemeine Informationen
Zusätzliche Informationen: Bekanntmachungs-ID: CXTRYY6Y1ZBPENYD All communication takes place in English via communication tool in the project area of the procurement portal.
Rechtsgrundlage:
Richtlinie 2014/24/EU
vgv -
2.1.6.
Ausschlussgründe:
Der Zahlungsunfähigkeit vergleichbare Lage gemäß nationaler RechtsvorschriftenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
KonkursZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
KorruptionZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
VergleichsverfahrenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Beteiligung an einer kriminellen VereinigungZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Vereinbarungen mit anderen Wirtschaftsteilnehmern zur Verzerrung des WettbewerbsZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Verstoß gegen umweltrechtliche VerpflichtungenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Geldwäsche oder TerrorismusfinanzierungZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
BetrugsbekämpfungZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Kinderarbeit und andere Formen des MenschenhandelsZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
ZahlungsunfähigkeitZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Verstoß gegen arbeitsrechtliche VerpflichtungenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Verwaltung der Vermögenswerte durch einen InsolvenzverwalterZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Falsche Angaben, verweigerte Informationen, die nicht in der Lage sind, die erforderlichen Unterlagen vorzulegen, und haben vertrauliche Informationen über dieses Verfahren erhalten.Zwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Interessenkonflikt aufgrund seiner Teilnahme an dem VergabeverfahrenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Direkte oder indirekte Beteiligung an der Vorbereitung des VergabeverfahrensZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Schwere Verfehlung im Rahmen der beruflichen TätigkeitZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Vorzeitige Beendigung, Schadensersatz oder andere vergleichbare SanktionenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Verstoß gegen sozialrechtliche VerpflichtungenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Zahlung der SozialversicherungsbeiträgeZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Einstellung der gewerblichen TätigkeitZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Entrichtung von SteuernZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
Terroristische Straftaten oder Straftaten im Zusammenhang mit terroristischen AktivitätenZwingende bzw. fakultative Ausschlussgründe nach §§ 123 bis 126 GWB
5. Los
5.1.
Los: LOT-0001
Titel: 81305618-Renforcer la DGI sur la gestion des risques internes, l"exactitude des déclarations et la fiscalité sensible au genre
Beschreibung: Funded by the German Federal Ministry for Economic Development and Cooperation (BMZ) and the European Union, the project "Support to the reform of public finances to achieve the SDGs and mobilize public revenues (ReFORME)" aims to implement budget cycles at national and communal levels in line with the principles of good financial governance. The Technical Cooperation project pursues a multi-level approach. Ministries will be strengthened in macroeconomic and budget planning, and in domestic revenue mobilization, to execute their budgets transparently and in line with the rules of the West African Economic and Monetary Union and the Agenda 2030. Up to 12 municipalities receive advice on how to plan and execute their budgets transparently, increase their revenues and use them to meet the needs of the population and the private sector. This contract relates to one of several Action Areas of the ReFORME project: Action Area 2 "Domestic Revenue Mobilization". The objective of the project in this Action Area is to improve the performance of tax administration at national and local levels. The remaining Action Areas of the project focus on budget management, transparency and accountability, and public investment. The contractor will support the Directorate General of Taxation (Direction Générale des Impôts, DGI) of the Ministry of the Economy and of Finance in building the capacity of its executives in areas related to tax administration, such as effective management of internal risks (operational or human capital-related), accuracy of reporting in declarations, gender-sensitive tax policy, and international taxation with a high impact on improving the DGI's performance. These could include mastering the standards for the automated exchange of information, appropriating the tax challenges raised by the digitalisation of the economy, strengthening the mechanism for steering and managing tax audits, etc. The contractor is responsible for carrying out the following service packages and milestones: Service package: Capacity building for DGI Benin The contractor will provide and manage a team of international experts to provide technical support for the implementation of the above actions. This includes involvement in discussions with the partners in Action Area 2 when drawing up the operational plan, and consultation with as soon as the annual planning is available to identify, plan, prepare and monitor the activities piloted by the thematic experts made available for Action Area 2. In addition to providing the experts and expertise, the contractor is responsible for managing the administrative, logistical and follow-up aspects of the missions of the experts and maintains close collaboration with the project. The contractor is directly responsible for carrying out the activities listed under Output 2 and the corresponding output indicators and milestones, and a dimension of the module indicator for Action Area 2 relating to TADAT Analysis Area 2 and 6. Within this framework, the contractor holds a quarterly planning review and follow-up session with the Action Area coordinator. Key milestones of the service package - Introductory mission to establish contact with the project and partners. Appropriation of the current annual planning, inventory of the basic situation in the partner structure in relation to the subjects/areas of responsibility, structured exchanges with the DGI and the project, preparation of an intervention sheet. Following the introductory mission to assess the basic situation in the areas of activity covered by the contract, and to validate the key activities in each area of intervention with the project managers and those responsible on the partner side of the project, an intervention sheet is validated. - An initiative on the effective management of internal risks, an initiative on the accuracy of declared information and a legislative initiative on gender-sensitive taxation will be submitted. One of the initiatives must concern the digitalisation of a new measure. ? "Initiative" within the meaning of the indicator means the concrete development of a new procedure / process / action / activity in support of the DGI and in response to a significant weakness in relation to the subjects for which the contractor is responsible. ? "Submitted" in the sense of the indicator means the implementation, or the presentation of a basis for political decision to the decision-makers of the DGI. - A TADAT self-assessment in 2026 shows improvements in the following areas D2-6 (Operational risk management), D2-7 (Human capital risk management), D6-19 (Actions taken to detect and deter inaccurate reporting) and D6-20 (Large-scale data-matching systems to detect inaccurate reporting). This self-assessment must be carried out by a person certified by the TADAT secretariat as a "trained TADAT assessor" and relates entirely to areas of analysis D1, D2 and D6. - In the context of international taxation, three thematic reinforcement sessions carried out by a pool of experts specialising in international taxation and for the benefit of the DGI, including two in Benin and one in Europe. A session must last one week and focus in principle on a thematic area of this call for proposals, chosen in agreement with the DGI and prepared and executed by the contractor. This session must be organised with a group of experts appointed by the DGI (approximately 10 to 15 people). If possible, the language should be French. - Activity reports, changes and impacts, lessons learned and best practices in connection with support to the DGI are capitalized on and made available. The details of the activity report will be discussed between the parties to the contract.
Interne Kennung: 81305618
5.1.1.
Zweck
Art des Auftrags: Dienstleistungen
Haupteinstufung (cpv): 66000000 Finanz- und Versicherungsdienstleistungen
Optionen:
Beschreibung der Optionen: GIZ may optionally commission contract amendments and/or increases based on the criteria in the tender documents to the successful bidder of this tender. For details, please see the terms of reference.
5.1.2.
Erfüllungsort
Stadt: Benin
Postleitzahl: 00000
Land: Benin
Ort im betreffenden Land
5.1.4.
Verlängerung
Maximale Verlängerungen: 2
Der Erwerber behält sich das Recht vor, zusätzliche Käufe vom Auftragnehmer zu tätigen, wie hier beschrieben: GIZ may optionally commission contract amendments and/or increases based on the criteria in the tender documents to the successful bidder of this tender. For details, please see the terms of reference.
5.1.6.
Allgemeine Informationen
Die Namen und beruflichen Qualifikationen des zur Auftragsausführung eingesetzten Personals sind anzugeben: Noch nicht bekannt
Auftragsvergabeprojekt ganz oder teilweise aus EU-Mitteln finanziert
Die Beschaffung fällt unter das Übereinkommen über das öffentliche Beschaffungswesen
Zusätzliche Informationen: The tender is also suitable for SMEs. For technical reasons, "no" was selected above.
5.1.7.
Strategische Auftragsvergabe
Ziel der strategischen Auftragsvergabe: Keine strategische Beschaffung
5.1.9.
Eignungskriterien
Kriterium:
Art: Wirtschaftliche und finanzielle Leistungsfähigkeit
Bezeichnung: Wirtschaftliche und finanzielle Leistungsfähigkeit
Beschreibung: 1. Average annual turnover for the last three years (last-but-four financial year can be included in case of tenders held within 6 months of end of last financial year), at least: 1,350,000.00 EUR 2. Average number of employees and managers in the last three calendar years, at least 10 persons

Kriterium:
Art: Sonstiges
Bezeichnung: Sonstiges
Beschreibung: If we receive more than 3 requests to participate, we will make a selection on the basis of the criteria laid out in the procurement documents and invite tenders only from the 3 candidates with the highest scores. Weighted criteria for the selection of the 3 candidates: 1. Technical experience i) Management of operational risks and human capital as defined in TADAT DA2 (10%) ii) Accuracy of information declared within the meaning of TADAT DA6 (10%) iii) Gender-sensitive taxation (10%) iv) International taxation: Tax policy and administration, Tax governance (10%) v) International taxation: tax challenges linked to the digitalisation of the administration (10%) 2. Regional experience in Western Africa in the last 3 years (30%) 3. Experience of development projects (at least 50% ODA-financed) (20%)

Kriterium:
Art: Eignung zur Berufsausübung
Bezeichnung: Eignung zur Berufsausübung
Beschreibung: 1. Self-declaration: name of company and address, tax ID, registration and commercial register number or equivalent register in accordance with the legal provisions of the country of origin. 2. No grounds for exclusion pursuant to § 123, § 124 GWB, § 22 LkSG 3. Declaration of bidding consortium and/or declaration of subcontractors (if applicable)

Kriterium:
Art: Technische und berufliche Leistungsfähigkeit
Bezeichnung: Technische und berufliche Leistungsfähigkeit
Beschreibung: 1. The technical assessment is only based on reference projects with a minimum commission value of 50,000.00 EUR. 2. At least 3 reference projects in the technical field in the technical field of International best practice in international taxation and at least 1 reference project in the region Western Africa in the last 3 years
5.1.11.
Auftragsunterlagen
Sprachen, in denen die Auftragsunterlagen offiziell verfügbar sind:
Frist für die Anforderung zusätzlicher Informationen: 10/04/2024 23:59:00 (UTC+2)
5.1.12.
Bedingungen für die Auftragsvergabe
Bedingungen für die Einreichung:
Elektronische Einreichung: Erforderlich
Sprachen, in denen Angebote oder Teilnahmeanträge eingereicht werden können: Englisch
Elektronischer Katalog: Nicht zulässig
Varianten: Nicht zulässig
Frist für den Eingang der Teilnahmeanträge: 18/04/2024 12:00:00 (UTC+2)
Frist, bis zu der das Angebot gültig sein muss: 180 $name_timeperiod.DAYS_deu
Informationen, die nach Ablauf der Einreichungsfrist ergänzt werden können:
Nach Ermessen des Käufers können einige fehlenden Bieterunterlagen nach Fristablauf nachgereicht werden.
Zusätzliche Informationen: GIZ asks the applicant or bidder to submit, complete or correct documents, within the framework laid down by law.
Auftragsbedingungen:
Bedingungen für die Ausführung des Auftrags: The execution conditions result from the information given in the contract notice and the tender documents.
Elektronische Rechnungsstellung: Erforderlich
Informationen über die Überprüfungsfristen: According to Article 160, Section 3 of the German Act Against Restraint of Competition (GWB), application for review is not permissible insofar as 1. the applicant has identified the claimed infringement of the procurement rules before submitting the application for review and has not submitted a complaint to the contracting authority within a period of 10 calendar days; the expiry of the period pursuant to Article 134, Section 2 remains unaffected, 2. complaints of infringements of procurement rules that are evident in the tender notice are not submitted to the contracting authority at the latest by the expiry of the deadline for the application or by the deadline for the submission of bids, specified in the tender notice. 3. complaints of infringements of procurement rules that first become evident in the tender documents are not submitted to the contracting authority at the latest by the expiry of the deadline for application or by the deadline for the submission of bids, 4. more than 15 calendar days have expired since receipt of notification from the contracting authority that it is unwilling to redress the complaint. Sentence 1 does not apply in the case of an application to determine the invalidity of the contract in accordance with Article 135, Section 1 (2). Article 134, Section 1, Sentence 2 remains unaffected.
5.1.15.
Techniken
Rahmenvereinbarung: Keine Rahmenvereinbarung
Informationen über das dynamische Beschaffungssystem: Kein dynamisches Beschaffungssystem
5.1.16.
Weitere Informationen, Schlichtung und Nachprüfung
Überprüfungsstelle: Die Vergabekammern des Bundes
Organisation, die zusätzliche Informationen über das Vergabeverfahren bereitstellt: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
Organisation, die Teilnahmeanträge entgegennimmt: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
8. Organisationen
8.1.
ORG-0001
Offizielle Bezeichnung: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
Registrierungsnummer: 993-80072-52
Postanschrift: Dag-Hammarskjöld-Weg 1 - 5  
Stadt: Eschborn
Postleitzahl: 65760
Land, Gliederung (NUTS): Main-Taunus-Kreis (DE71A)
Land: Deutschland
Telefon: +49 6196794017
Fax: +49 61967911154017
Rollen dieser Organisation
Beschaffer
8.1.
ORG-0002
Offizielle Bezeichnung: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
Registrierungsnummer: 993-80072-52
Postanschrift: Dag-Hammarskjöld-Weg 1 - 5  
Stadt: Eschborn
Postleitzahl: 65760
Land, Gliederung (NUTS): Main-Taunus-Kreis (DE71A)
Land: Deutschland
Telefon: +49 6196794017
Fax: +49 61967911154017
Rollen dieser Organisation
Organisation, die zusätzliche Informationen über das Vergabeverfahren bereitstellt
8.1.
ORG-0003
Offizielle Bezeichnung: Die Vergabekammern des Bundes
Registrierungsnummer: 022894990
Postanschrift: Villemombler Straße 76  
Stadt: Bonn
Postleitzahl: 53123
Land, Gliederung (NUTS): Bonn, Kreisfreie Stadt (DEA22)
Land: Deutschland
Telefon: +49 2289499-0
Fax: +49 2289499-163
Rollen dieser Organisation
Überprüfungsstelle
8.1.
ORG-0004
Offizielle Bezeichnung: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH
Registrierungsnummer: 993-80072-52
Postanschrift: Dag-Hammarskjöld-Weg 1 - 5  
Stadt: Eschborn
Postleitzahl: 65760
Land, Gliederung (NUTS): Main-Taunus-Kreis (DE71A)
Land: Deutschland
Telefon: +49 6196794017
Fax: +49 61967911154017
Rollen dieser Organisation
Organisation, die Teilnahmeanträge entgegennimmt
8.1.
ORG-0005
Offizielle Bezeichnung: Beschaffungsamt des BMI
Registrierungsnummer: 994-DOEVD-83
Stadt: Bonn
Postleitzahl: 53119
Land, Gliederung (NUTS): Bonn, Kreisfreie Stadt (DEA22)
Land: Deutschland
Telefon: +49228996100
Rollen dieser Organisation
TED eSender
11. Informationen zur Bekanntmachung
11.1.
Informationen zur Bekanntmachung
Kennung/Fassung der Bekanntmachung: 9913272f-22a1-4cd4-a623-1540b099dd67 - 01
Formulartyp: Wettbewerb
Art der Bekanntmachung: Auftrags- oder Konzessionsbekanntmachung – Standardregelung
Datum der Übermittlung der Bekanntmachung: 18/03/2024 09:53:16 (UTC+1)
Sprachen, in denen diese Bekanntmachung offiziell verfügbar ist: Englisch
11.2.
Informationen zur Veröffentlichung
Veröffentlichungsnummer der Bekanntmachung: 165119-2024
ABl. S – Nummer der Ausgabe: 56/2024
Datum der Veröffentlichung: 19/03/2024

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